Areal
Arbejdsrummets
areal skal afstemmes efter arbejdets art og antal beskæftigede i rummet. Der skal
være uhindret plads til at udføre arbejdet og i øvrigt mulighed for at røre sig uden
at forstyrre andre igangværende aktiviteter i rummet unødvendigt.
Lofthøjde
Lofthøjden
har stor betydning for den rumlige kvalitet. I tilfælde af brand har lofthøjden også
indflydelse på risikoen for røgforgiftning. Lav lofthøjde øger risikoen for røgforgiftning,
mens høje rum er mere sikre.
En passende
lofthøjde er et væsentligt led i sikring af gode dagslysforhold, et godt indeklima
og en god komfort. Lofthøjden skal derfor fastsættes i forhold til rumdybde, rumstørrelse
og vinduers placering. Jo større og dybere et rum er, jo større bør lofthøjden som
regel være. I for eksempel storrumskontorer er en lofthøjde på 2,5 meter næppe tilstrækkeligt
til at sikre ordentlige arbejdsforhold. Meget stor lofthøjde kan dog medføre øget
behov for akustisk regulering af rummet.
Krav til areal og
rumindhold er minimumskrav. Både skolers og dag- og døgninstitutioners kvalitet øges
markant, når der er mere plads. God plads øger mulighederne for kvalitet og mangfoldighed
i det pædagogiske arbejde og i undervisningen, ligesom smitterisiko mellem brugerne
kan nedsættes. Se også Vejledning om hygiejne i daginstitutioner
(Sundhedsstyrelsen, 2008). Rumindholdet har stor betydning for luftkvalitet og indeklima.
Areal i skoler, dag- og døgninstitutioner
Når det planlægges, hvor stort et areal, der er nødvendigt
i normalklasserum og opholdsrum for pasning af børn, bør man være opmærksom på, at
der i kortere eller længere perioder kan være behov for differentieret undervisning.
Det vil sige, at mindre grupper bør kunne udføre forskellige aktiviteter uden at forstyrre
andre igangværende aktiviteter, hvis de skal hente bøger, værktøj, rekvisitter, anvende
computer eller lignende. Desuden bør det beregnes, hvor stort behovet er for opbevaringsplads
til endnu ikke færdigbearbejdede produkter, fx plancher og modeller. Der henvises
til udgivelsen Fag og rum i folkeskolen
(Statens Byggeforskningsinstitut, Statens Forsknings- og Uddannelsesbygninger &
Undervisningsministeriet, 2003).
Normalklasserum
og opholdsarealer for pasning af børn bliver normalt mere anvendelige, når arealet
øges, eventuelt i form af aktivitetsrum i umiddelbar tilknytning til rummet.
Anbefalet frit gulvareal i dag- og døgninstitutioner
er angivet i tabel 9.
Tabel 9. Frit gulvareal i dag- og døgninstitutioner afhængig af kvalitetsniveau
for tilgængelighed.
Tilgængelighed | Frit gulvareal |
Kvalitetsniveau
C | Vuggestue: min. 3 m2 pr.
barn Børnehave: min. 2 m2 pr. barn |
Kvalitetsniveau
B | Vuggestue: min. 4,5 m2
pr. barn Børnehave: min. 3,5 m2 pr. barn |
Kvalitetsniveau
A | Som B suppleret med
aktivitetsrum |
Ved opgørelse af pladsforholdene i en daginstitution
medregnes de rum, der ved projektering af institutionen indgik til ophold for børnene,
herunder alrum, grupperum, legerum, hvilerum og liggehaller. Plads til senge/hvilelejer
og eventuelt nagelfast inventar regnes ikke som frit gulvareal og skal lægges oven
i tabellens arealangivelser.
Indeklima
Der skal sikres tilstrækkelig ventilation i skoler og
dag- og døgninstitutioner, se kapitel 6.3.1.3,
Andre bygninger end beboelsesbygninger. Der gælder også særlige lydkrav
til undervisnings- og daginstitutionsbygninger, se kapitel 6.4.3, Andre bygninger end boliger m.v. Lydkravene til undervisningsbyggeri
og daginstitutioner adskiller sig ved, at rummene i daginstitutioner skal dæmpe lyden
mest muligt, mens rum i undervisningsbyggeri skal sikre, at lærer og elever kan høre
hinanden. Lydkravene er nærmere beskrevet i SBi-anvisning 218, Lydforhold
i undervisnings- og daginstitutionsbygninger (Hoffmeyer, 2008).
Gulv over terræn
Gulv i opholdsrum i dag- og døgninstitutioner må ikke ligge lavere end
terrænet udenfor. Denne type institutioner må derfor ikke indrettes i kælderetager.
Bygninger på skrånende terræn kan dog indeholde opholdsrum, der ligger under terræn
i en del af rummet, hvis blot gulvet ligger over terræn langs mindst én vinduesvæg.
Ved løsninger med dele af rum under terræn bør der udvises særlig omhyggelighed med
gulv- og vægkonstruktioner mod jord af hensyn til risikoen for indtrængen af fugt
og eventuelt radon. Forholdsregler vedrørende fugtsikring er beskrevet i SBi-anvisning 224, Fugt i bygninger (Brandt
et al., 2013). Retningslinjer for sikring mod radon er beskrevet i SBi-anvisning 232, Radon
– kilder og måling (Rasmussen & Wraber, 2011) samt SBi-anvisning 233, Radonsikring
af nye bygninger (Rasmussen,
2011).