Ændringer i BR15
Bygningsreglementet 2015 (BR15) udløber 30. juni 2018. Der vil være en overgangsperiode mellem BR15 og det nye BR18.
I perioden fra 1. januar 2018 til 30. juni 2018, er det som bygherre muligt at vælge, om man vil søge om byggetilladelse efter BR15 eller BR18. Ved ansøgning om byggetilladelse skal man gøre det klart, hvilket bygningsreglement, man søger efter. Det er ikke muligt at kombinere BR15 og BR18.
Det er det bygningsreglement, der er gældende på ansøgningstidspunktet, der er gældende indtil byggesagen afsluttes. Ansøgningen om byggetilladelse skal være fyldestgørende. Hvis du ønsker at søge efter BR15, skal du være opmærksom på dette – særligt når udløbet af overgangsperioden nærmer sig, da kommunalbestyrelsen som bygningsmyndighed kan afvise en ansøgning, hvis den ikke er fyldestgørende.
Hvis byggearbejdet kan udføres uden ansøgning om byggetilladelse, er det de regler, der er gældende på tidspunktet for udførelsen, der skal overholdes.
Det nye Bygningsreglement 2018 bliver fremover tilgængelig via www.bygningsreglementet.dk.
__________________________________________________________________________________________
BR15 ændringshistorik:
De væsentligste ændringer i bygningsreglementet ved overgangen fra BR10 til BR15 er gennemgået nedenfor.
Bemærk, at BR15 træder endeligt i kraft d. 1. juli 2016. BR10 vil derfor fortsat kunne anvendes i overgangsperioden indtil denne dato.
Lavenergiklasse 2015 bliver minimumskrav
Energikravene i BR 15 til nye bygninger strammes til et niveau svarende til den frivillige
lavenergiklasse 2015, der blev udmeldt i BR10, med henblik på at blive bindende krav
i 2015.
Energirammer for eksisterende bygninger
I henhold til energirenoveringsstrategien fra 2014 indføres en alternativ metode til
overholdelse af kravene til ombygning eller renovering, som frivilligt alternativ
til de nuværende energikrav ved renovering. Metoden er en overordnet energirammeberegning
for hele bygningen svarende til den beregning, der gennemføres for nye bygninger.
Energirammerne for eksisterende bygninger er en frivillig mulighed for de bygherrer,
der laver gennemgribende energirenoveringer. Det er primært en smidiggørelse for de
bygherrer, der vil se mere helhedsorienteret på bygningens energiforbrug. Samtidig
er det en implementering af bygningsdirektivet.
Ændring i metoden til indregning af VE-anlæg i energirammen
Princippet i det nuværende BR10 er, at vedvarende energi fra VE-anlæg, som solceller,
solvarme eller vindmøller, kan godskrives i energirammen, som er en bygnings endelige
energiforbrug, når energien forbruges i den samme energiform. Det vil sige, at har
en bygning egenproduktion af VE, er kravene til byg-ningens klimaskærm tilsvarende
mindre. For at undgå ekstreme tilfælde, hvor produktion af VE sker i en sådan grad,
at klimaskærmen bliver uacceptabelt ringe, er der samtidig fastsat mindstekrav til
klimaskærmen.
I 2012 blev der ændret i reglerne, så modregningen af vedvarende energi i energirammen
alene kan ske ved den del af egenproduktionen af VE, der går til bygningsdrift. Bygningsdrift
er energi til opvarmning, varmt brugsvand, køling, ventilation og pumper, samt belysning
i visse bygninger. Denne ændring har medført, at i et fjernvarmeopvarmet hus, hvor
elbehovet til bygningsdrift vil være begrænset til en cirkulationspumpe til varmeanlægget
og et eventuelt ventilationsanlæg, vil kun en meget lille del af produktionen af el
fra vedvarende energi kunne indregnes i energirammen. Endvidere er det i de fleste
fjernvarmeområder ikke fordelagtigt at etablere individuel solvarme. I fjernvarmeområder
er der derfor begrænsede muligheder for at indregne VE i energirammen.
Reglerne om modregning af VE i energirammen giver således en fordel for de varmepumpeopvarmede
huse, som således kan opføres med mindre isolering. Det skævvrider ligestillingen
mellem forsyningsformerne, og betyder at kravet til isoleringsniveau er højere, når
der skal opføres et fjernvarmeopvarmet hus end et varmepumpeopvarmet hus.
Derfor ændres princippet i BR15 for indregning af produktion fra VE-anlæg, dog med
et loft på, hvor meget der kan indregnes. Ændringen vil have særlig betydning for
opfyldelse af bygningsklasse 2020, hvor fjernvarme og naturgasopvarmede huse kan opføres
mere omkostningseffektivt.
EcoDesign
På flere punkter er der en afvigelse mellem det gældende bygningsreglement og komponentkrav
fra EU’s EcoDesign-direktiv, som er fælles europæiske minimums energikrav til
produkter. Der er mulighed for at stille større krav i de nationale bygningsreglementer
end kravene i EcoDesign, hvis det kan påvises at være af afgørende betydning for energieffektiviseringen
af nye og eksisterende bygninger.
I BR15 er der fem komponentområder, hvor der allerede er EcoDesign-krav, eller hvor
nye krav træder i kraft:
• Cirkulationspumper
• Ventilationsanlæg
• Varmepumper
• Gaskedler
• Små kraftvarmeanlæg
I alle fem tilfælde vil EcoDesign-kravene være en mindre lempelse af kravniveauet
i forhold til det gældende danske bygningsreglement. Den største forskel udgøres af
varmepumperne, hvor kravene til energieffektivitet i EcoDesign er lavere end i gældende
bygningsreglement. Det vil betyde, at det vil være muligt at købe og installere varmepumper
med en dårligere energieffektivitet end i dag. I forhold til nybyggeri, vil der ikke
være nogen forskel, da kravet til den overordnede energieffektivitet er reguleret
af energirammen, der vil sikre, at den manglende energimæssige ydeevne af varmepumpen
skal opvejes af andre tiltag. I eksisterende bygninger kan det have en betydning for
den energimæssige ydeevne, men de bedre varmepumper er omfattet af tilskudsmulighed
fra energiselskaberne, hvilket vil medvirke til at fremme de bedste varmepumper.
Derfor følges EcoDesign-kravene til alle fem produkter i BR15, da det vil frem-me
det indre marked og dermed øge produktiviteten af byggeriet i Danmark.
Ændring af krav til tæthed
I Bygningsreglementet 2010 er der krav om, at 5 % af nye bygninger skal tryk-prøves.
Desuden skal alle bygninger opført efter lavenergiklasse 2015 og bygningsklasse 2020
trykprøves. Det har været udgangspunktet, at alt byggeri skulle trykprøves fra 2015.
Dette krav ændres i BR15, således at kun 10 % af bygningerne skal trykprøves i BR15.
Forslaget begrundes i, at der ikke er tilstrækkelig kapacitet på markedet og endvidere
en mangel på erfaring med reglerne.
For at fremme udviklingen af tæthedsprøvning indføres desuden, at der kun kan indregnes
øget tæthed for de etagearealer, hvor der er gennemført trykprøvning. For øvrige arealer
kan der kun indregnes tæthed svarende til BR10-kravniveauet. Dermed gives der et incitament
til at trykprøve bygningerne i stedet for, at der indføres et 100 % krav.
Overfladetemperaturkrav til vinduer
I bygningsreglementet er der i det nuværende BR10 krav til overfladetemperaturen på
vinduers inderside. Kravet er indført for at sikre mod kondensdannelse på vinduer,
som var et ganske stort problem i 2008. Der er efterfølgende gennemført en analyse
med følgende hovedkonklusioner:
• Indeklimaet vil ikke blive forringet af at fjerne kravet til overfladetemperatur.
• Der er sket en udvikling af vinduesprodukter siden kravet opstod, så de fleste
vinduer har en højere overfladetemperatur, end hvad kravet tilsiger. Udviklingen skyldes
primært de energimæssige krav til vinduer.
• Overfladetemperaturkravet er dog den eneste metode til at sikre sig mod lave
overfladetemperaturer og dermed kondensdannelse
Da kondens på vinduer ingen betydning har for indeklimaet, vurderes det ikke nødvendigt
med et eksakt krav om en given overfladetemperatur i bygningsreg-lementet. Kravet
til overfladetemperatur udgår derfor af bygningsreglementet og i stedet indføres en
vejledningstekst i bygningsreglementet, der angiver, hvad man skal være opmærksom
på for at undgå kondensproblemer på vinduer. I det omfang, at kondensdannelse giver
anledning til mug, skimmelsvamp eller nedbrydning af konstruktioner, er det omfattet
af eksisterende krav i bygningsreglementet.
Termisk indeklima i boliger
I henhold til strategi for reduktion af energiforbruget i bygninger fra 2009 blev
der gennemført et udredningsarbejde omkring termisk indeklima i lavenergi- og passivhuse.
Denne udredning viste, at der var problemer med overophedning af lavenergihusene,
hvorfor der blev indført krav til det termiske indeklima for boliger. Dette kravniveau
har dog vist sig at være for højt. Kravniveauet er derfor blevet lempet i forhold
til lavenergiklasse 2015.
Olie- og naturgaskedler
Det fremgår af Energiaftalen fra 2012, at der fra 2013 indføres et stop for installation
af olie- og naturgasfyr i nye bygninger, og at det fra 2016 ikke længere skulle være
muligt at installere oliefyr i eksisterende bygninger i områder med fjernvarme eller
naturgas som alternativ.
Forbuddet mod installation af oliefyr i nye bygninger trådte i kraft i bygningsreglementet i 2013 og var formuleret som et forbud mod installation af centralvarmekedler baseret på olie eller naturgas.
Der har i 2015 været en dialog med Kommissionen for at afklare hvordan formuleringen af bestemmelserne skulle formuleres.
Der er d. 23. januar 2016 udstedt en ændringsbekendtgørelse til BR15, der gennemfører energiaftalens forbud mod olie- og naturgasfyr i nye og eksiste-rende bygninger. Dette gøres med den formulering af forbuddet, som er aftalt med Kommissionen og som indgik i høringsudgaven af bygningsreglement 2015, der var i høring i foråret 2015. Den alternative formulering er et pålæg om brug af vedvarende energi i stedet for et forbud mod brug af olie- og naturgasfyr. Der er dog ligeledes en række undtagelser, der sikrer, at omfanget af reglerne afgrænses til det aftalte i energiaftalen fra 2012.
For nye bygninger indføres stop for brug af olie- og naturgasfyr. Der er dog mulighed
for undtagelse, hvis der ikke er egnede alternativer til rådighed.
For eksisterende bygninger indføres stop for udskiftning af oliefyr for bygninger
i områder med fjernvarme og naturgas som alternativ. Det vil fortsat være muligt,
at installere oliefyr i eksisterende bygninger uden disse alternativer.
Øvrige ændringer
Der gennemføres desuden mindre ændringer til følgende punkter i bygningsreglementet:
Ventilation, isoleringsniveauer for tilbygninger, ombygninger, kølerum og fryserum,
krav til pavilloner, arbejdspladsbelysning, isolerede partier i glasfacader, krav
til vinduers energimæssige ydeevne, termisk indeklima i boliger og nyt vejrdataår.
Desuden gennemføres en række korrekturrettelser og en række mindre, tekniske justeringer.
Er du borger eller en virksomhed?
Hvis du har spørgsmål til byggeloven eller bygningsreglementet, skal du kontakte din kommune.
Se oversigt over kommuner i Danmark
Er du fra en kommune?
Hvis du har spørgsmål, kan du henvende dig til Trafik- og Byggestyrelsen med generelle spørgsmål.
Henvendelse kan ske til byggeri@tbst.dk